Op school willen we meer doen dan alleen lesgeven in rekenen, taal en wereldoriëntatie. We vinden het minstens zo belangrijk dat kinderen zich goed in hun vel voelen, leren omgaan met emoties, en op een positieve manier in het leven leren staan.
Daarom hebben we ervoor gekozen om in onze klassen te werken met het boek Geluk voor Kinderen.
Dit boek bestaat uit tien mooie, herkenbare verhalen over onderwerpen zoals vriendschap, dankbaarheid, hoop, vertrouwen en liefde – thema’s die een belangrijke rol spelen in het dagelijks leven van kinderen.
Wat maakt dit boek zo waardevol?
De verhalen spreken kinderen aan en zetten aan tot nadenken.
Elk thema is gekoppeld aan gesprekken en activiteiten waarmee kinderen op een speelse manier leren over geluk en welzijn.
Het helpt kinderen om stil te staan bij wat ze voelen, wat ze nodig hebben en hoe ze met anderen omgaan.
Door hiermee te werken, willen we bijdragen aan het zelfvertrouwen, de veerkracht en het sociale bewustzijn van onze leerlingen. Zo bouwen we samen aan een positieve en veilige leeromgeving, waarin elk kind de kans krijgt om niet alleen te leren, maar ook te groeien als mens.
We geloven: gelukkige kinderen leren beter – en geluk kun je oefenen.
Talent: graag iets doen voor anderen
Dit is het kind dat met veel plezier assisteert bij de juf of meester in kleine en grote taakjes. Ze vinden het fijn om voor anderen van betekenis te zijn. Hun hulp is niet enkel praktisch van aard. Je kan de helper ook herkennen als het kind dat een ander kind voorzichtig komt troosten en ervoor zorgt dat iedereen zijn plekje kan vinden in de klas.
Talent: leren door ervaringen
Het is het meisje dat roerloos op de grond ligt om een slak te observeren en he daarna komt vertellen wat ze daarover bedacht heeft. Het is de jongen die soms weinig stabiele torens bouwt om aan het speelgoed op de kast te geraken. Deze kinderen leren door te doen. Voor hen is het onderzoeksproces soms belangrijker dan het resultaat van het onderzoek.
Talent: goesting om voortdurend in beweging te zijn
Het is de jongen die zich beter concentreert en zich beter voelt als hij aan het bewegen is. Het is het meisje met veel energie dat zich fijner voelt als ze die energie kwijt kan in spelen, dansen, kortom in bewegen. Het is het kind dat vaak druk overkomt in zijn omgang met anderen omdat het liefst iedereen zou zien bewegen. Een kind dat dus niet gemakkelijk kan stilzitten, toont eigenlijk zijn talent om te bewegen.
Talent: houdt van taal en wordt blij als het ermee aan de slag kan
De woordenvriend is dat kindje dat voortdurend aan het vertellen is. Het lijkt wel alsof je een heel actieve papegaai op je schouder hebt zitten als je zo’n kind in je buurt hebt. Het is het kindje dat zelf liedjesteksten verzint, dat houdt van rijmen en van gekke woorden verzinnen en uitspreken. Vragen stellen, babbelen, praten, vertellen… het gaat voor hen vanzelf en ze vinden het soms moeilijk om ermee te stoppen.
Talent: een opgewekte positivo die zich graag omringt met anderen
Guppy is het kind dat houdt van een omgeving waarin iedereen zich goed voelt. Het houdt niet van ruzie en zal verschillende technieken inzetten om het conflict uit te klaren. Het is de grapjas van de klas die graag houdt van luchtige klasdagen waarin iedereen op zijn best is. De wedstrijd winnen is voor dit kind minder belangrijk dan het samen spelen, vieren en sporten.
Gekko: de verfraaier
Talent: houdt van praktische en esthetische schoonheid en krijgt hier energie van
Dit kind houdt van schoonheid op de meest brede manier. Het is het kind dat blij kan worden van opruimen. Het is het meisje dat urenlang werkt aan een tekening tot die helemaal perfect is. Het is de jongen die oog heeft voor detail. Het is het kind dat nadenkt over zijn outfit en daarbij niets aan het toeval overlaat.